torsdag 13 januari 2011

Vardagsmat kan också vara jävligt gott! Korvstroganoff med tagiatelle.

Igår kväll kände varken jag eller Sarah för att krångla. Vi hade tvättid och jag skulle iväg senare på kvällen, så det fick bli något enkelt. Jag är en riktig husmanskostsromantiker så det var ett perfekt tillfälle att fortsätta att slipa på hur man ska göra en riktigt bra korvstroganoff.

Jag hittade champinjoner på extrapris på ICA så jag tog ett paket av dem, en kvist persilja och ett paket soyakorv och gav mig av hemåt bara för att upptäcka att min förråd av gullök självklart var slut. Bittert. Slutresultatet blev ändå helgott om jag så får säga det själv, även om det kanske inte är superexakt som husmorsreceptet.


Ingredienser för 3-4 portioner:
1 helt paket soyakorv (jag köper hälsans köks variant, de är mkt goda)
2 msk tomatpuré
1 liten gul lök (som jag då glömde, ger lite rundare och godare smak)
2 klyftor vitlök
1,5 stjälk selleri
1/2 paket krossade tomater
ca 1,5 dl matlagningsgrädde
ca 0,5 dl vatten
1-2 tsk torkad basilika
Lite torkad timjan
100 g små champinioner
Cayennepeppar efter smak
Salt och peppar
1 stor kvist bladpersilja
Lite rapsolja att steka i


Börja med att hacka vitlöken, gullöken och sellerin fint. Bryn tills de är mjuka och genomskinliga i oljan i en stor stekpanna med hyfsat höga kanter. Jag råkade nära på bränna löken i ett svagt ögonblick vilket faktiskt blev gott, så om du vill ha såsen lite mustigare, kör på lite högre värme mot slutet och låt löken få lite brun färg. Hacka korven och champinjonerna i lagom stora bitar och lägg i stekpannan. Låt steka med tills att svampen börjar minska i storlek en aning.


Häll därefter i tomatpurén, de krossade tomaterna, grädden, vattnet, basilikan, timjanen och cayennepepparn, rör om så allt blandas och låt koka på medelvärme i ca 10-15 minuter. Vattnet är till för att kunna koka grytan hyfsat rejält utan lock så att smakerna reduceras ihop och förstärks. Koka tagiatellen under tiden så den är riktigt nykokt och god när den ska serveras. När pastan börjar närma sig färdigkokt smakar du av korvstroganoffen med salt och peppar, klipper i lite persilja och stänger av värmen. Häll av pastan och servera direkt i stora djupa tallrikar med en stor slev korvstroganoff ovanpå. Wonderful!

1 kommentar:

  1. Jag kan rapportera att den också var mkt fin som lunchlåda dagen efter ;)

    SvaraRadera