tisdag 11 januari 2011

Recept på hemmagjord paneer-ost och ett halvlyckat försök till Palak Paneer.

Jag har haft ett craving efter att laga Palak Paneer i någon vecka. Idag tänkte jag att det skulle bli dags, dessvärre så kryddade jag inte grytan på långa vägar tillräckligt så den smakade ganska tråkigt, men man lär sig så länge man lever...

Osten blev en höjdare däremot så jag tänker att jag delar med mig av det receptet istället. Om ni vill laga Palak Paneer så rekommenderar jag att ni tittar på videon som jag postade förra veckan i inlägget om Indian garden. Där lagar de en variant som verkar ha smakat betydligt mycket bättre än min.

För att göra osten behöver du:

3 liter "röd" mjölk
2,5 dl matyoghurt
1 hel citron

Koka upp mjölken och yoghurten i en kastrull. Det kan vara ett tips att koka mjölken i en kastrull eller gryta med tjock botten så att mjölken inte fastnar så mycket. Jag bränner alltid vid den och får stå och slipa rent kastrullerna med svinto, vilket är lite drygt.

När mjölken kokar och yoghurten har börjat att spjälka mjölkproteinet häller du i den pressade saften från citronen. Det är viktigt att mjölken kokar när du häller i citronen, annars kommer den inte att reagera tillräckligt starkt med syran och för lite av mjölproteinet kommer att spjälka för att det ska gå att göra ost. Om du gör det rätt kommer det att bildas en ljusgul vattning vätska med vit ostmassa flytande på toppen på några sekunder efter att citronen hällts i.

Låt all mjölk spjälka färdigt och häll därefter ostmassan genom en silduk. Jag använder en saftsil, det funkar perfekt. Krama ihop osten i silduken rejält så att så mycket vätska som möjligt pressas ut. Låt ligga i press i ca 10-20 minuter.

Nu är osten klar. Den kan användas på samma sätt som fast tofu, stekas, ätas rå, rivas ner i burgare, användas i grytor, you name it. Asgott!

1 kommentar: