onsdag 19 januari 2011

Min favoritsnabblunch, kikärtscurry - i ett par varianter.


Det här äter jag minst en till två gånger i veckan. Går att variera i oändlighet och smakar (nästan) alltid finemang. Jag har lyxen av att jobba på ett kontor där det ingår olivolja och lite diverse kryddor i basutbudet, vilket självklart gör det hela mycket enklare. Men, det gör det hela också ganska mycket mer oförutsägbart. Efter jul så finns det i stort sett bara kanel, malda nejlikor och kryddpeppar kvar i skåpet, vilket ju kanske inte är det mest givna man köper själv för att fixa sin lunch. Det bäddar dock för god curry.

Det kan ju också nämnas att förutom olivoljan och kryddorna så var den totala kostnaden för bägge dessa rätter 38 kronor. Jag har fått klagomål för att jag bara lagar så dyr mat, så det här kanske kan väga upp mina tidigare mastigare recept.

Tomat och kikärtscurry
1 burk kikärtor (köp för guds skull några av bra kvalitet, typ änglamark eller så. Coops egna smakar bara jord.)
1 burk krossade tomater på burk (jag brukar köpa körsbärstomater på burk, bara för att det är snyggt)
1/2 grön chilli
1 klyfta vitlök
Kanel
Extra stark curry (santa maria)
Mald kardemumma
Mald Nejlika
Salt och peppar
Olivolja

Stek vitlök och chilli i ca 1 msk olivolja. Låt bryna några minuter. Häll i kryddorna i oljan och låt dra någon minut till. Häll av kikärtorna, skölj och stek med tills de får färg, ca 3-4 minuter på medelvärme. Öppna burken med tomater och häll av större delen av tomatjuicen i en skål. Häll i tomatkrossen/körsbärstomaterna i stekpannan och krossa dem lätt med stekspaden. Låt koka ihop, späd med den extra tomatjuicen så att det inte torkar ut och så du får den konsistens du vill ha. Jag brukar köra den ganska fast så det går att äta med gaffel. Salta, peppra och servera tillsammans med en brödbit eller möjligtvis ris. Jag brukar dock oftast äta den precis som den är. Mums!

För att visa hur man kan variera det hela så är här variant nummer två från den här veckan. Tillagningsmetoden är i stort sett detsamma förutom att jag tog tomatpuré och lite vatten istället för körsbärstomaterna. Gott det med.

Kikärtscurry nummer två, lite mer afrikainspirerat.
1 burk kikärter
1 msk tomatpuré
lite vatten
1/2 grön chilli
1 vitlöksklyfta
Kryddpeppar
Torkad oregano
Extra stark curry

Skippa chillin och curryn och ta italiensk salladskrydda (en annan vanlig syn på kontoret, använder den aldrig hemma) och oregano istället så får du en trevlig europeisk variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar