torsdag 6 januari 2011

Trettondagsmiddag i Bagis. Auberginerullader á la provencale, chevrétarte och limepaj.

Det har varit en hel del middagar på senaste. I like.

Igår var vi hembjudna till Sarahs syrra på någon form av knytmiddag. Efter någon timmes hårslitande funderingar över vad jag skulle bidra med kom jag tillslut fram till att jag åtminstone ville laga någonting som hade fyllning. Efter att ha förkastat Svamp Wellington, omelettcannelloni och vietnamesiska vårrullar så landade jag tillslut i denna hemmasnickrade variant av auberginerullader á la provencale.

För 6 pers:
3 stora auberginer
250 g mozarella

Fyllning:
1 paket fast naturell tofu 250 g
1 burk grillade soltorkade tomater ca 200g
1 burk kärnfria kalamtaoliver 150 g
1 kruka basilika
torkad oregano
Salt och peppar

Tomatsås
2 bukar krossade tomater (något gott och bra märke)
2 vitlöksklyftor
1 gullök
2 chillifrukter (efter smak, jag körde två hela pirripirri)
torkad oregano, rosmarin och timjan efter smak
olivolja
lite färsk basilika

Sätt på ugnen på ca 200 grader. Börja sedan med tomatsåsen. Hacka lök och vitlök och fräs på låg värme i olivolja i en gryta eller stekpanna med höga kanter. När löken blivit mjuk och genomskinlig lägg i de torkade kryddorna och låt dra i någon minut till. Häll därefter i tomaterna samt en halv tomatburk med vatten. Rör om och låt koka i ca 30 minuter samtidigt som du förbereder resten. Salta och peppra efter smak. Häll ner basilikan fem minuter innan du tar såsen av spisen.
 
Tvätta auberginen och skiva därefter i 3-4 mm tjocka skivor med en vass kniv. Det är lite klurigt, men så länge man är försiktig brukar det gå bra. Förväll skivorna snabbt i kokande vatten för att göra dem mjuka. Var försiktig så de inte kokar för länge, då går de sönder.

Blanda därefter fyllningen. Hacka tofun fint. Skölj av tomaterna och oliverna och hacka dem med. Finhacka basilikan och blanda ihop allting i en bunke. Salta och peppra efter smak och mosa allting till en ganska homogen massa. Mixa inte! Du vill ha tydliga bitar så man känner smaken av alla olika ingredienser.

Fyll därefter varje aubergineskiva med 1,5 - 2 msk. fyllning, beroende på storlek. Lägg fyllningen mitt på skivan och rulla upp ändarna så de möts. Fäst dem med en tandpetare. Lägg ner den färdiga rulladen i en smord ugnsform, ca 3x4 dm stor. Repetera tills alla aubergineskivor är fyllda och formen förhoppningsvis är fylld. Häll tomatsåsen försiktigt över rulladerna och fördela mozzarellan ovanpå.

Gratinera i ca 20 minuter i ugnen så att mozzarellan får färg. Et voilá!

Jag serverade dem tillsammans med rosmarin och flingssaltsstekta småpotatisar som jag först kokat tills de var ca 90 % klara. Sjukt bra sätt att piffa upp vanlig tråkig kokpotatis. Plocka bara ut de minsta fasta potatisar du kan hitta i affären. Koka och stek sedan med skalen fortfarande på i ca 20 minuter på medelvärme på spisen. Krydda rikligt med torkad rosmarin, flingsalt och svartpeppar redan i början av stekningen så att smakerna riktigt tränger in i skalen.

Sarahs syster bjöd på två fantastiskt goda pajer, en chevré och rödlökstarte och en limpepaj till efterrätt. Chevrétarten ska jag ge mig på själv snart, så jag tänker att jag bjuder på det receptet någon då istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar