söndag 2 januari 2011

Nyår 2011, svamppaté, chokladfondue och fetapiroger.

Visst är hon vacker? Maj gadd.

Hon ska gifta sig med mig.

Jag lagade svamppaté för att gå ihop med köttätarnas potatisgratäng och sallad. De skulle käka oxfilé, så det kändes som att det behövdes något mustigt. Jag tog receptet från kokboken “Säsongens Vego” som jag lagade i somras och som jag vet funkar bra. Bytte ut cashewnötterna mot valnötter och slängde i lite salvia tillsammans med svampen när de stektes. Salvian kändes lite onödig, men det blev gott iaf. Valnötterna var en hit.

Vi testade julklappschokladfonduen tillsammans med annanas, banan och apelsin. En hit, especially with the kids. Mycket bra!

Sen till kvällskäket hade jag gjort plockkäk. Det gick inte åt så mycket för folk var jävligt mätta, men maten blev god. Så note to self. PLANERA måltiderna bättre, laga inte bara efter vad du vill laga...

Käket då: Tapenade på rostbröd, tog receptet från kokboken Karin Franzsons årstidsbok men det innehöll sjukt mkt citron. Knappt man behöver ens en halv citron och receptet angav en hel. Minska till nästa gång!

Sen körde jag Mat Tinas Dukkah med balsamfikon och tallegio. Blev bra, men kryddorna kom inte riktigt igenom, så nästa gång: mycket dukkah! Receptet finns här:

Skiva Tallegion och rulla i dukkahn. Lägg ett fikon ovanpå och servera.

Dukkah: Rostra och krossa valfria nötter. Blanda med Garam masala, salt och peppar.

Sist hade jag fixat feta och spenatpiroger. Priogerna var gjorda av färdig smördeg, vilket funkade bra. Enda problemet var att degen sprack lite i ungnen, troligvis för att jag hade kavlat den för tunn. Den sväller knappt alls i ugnen. De smakade mycket och mycket gott, nog tack vare osten.
Recept på fyllning:
“Eklagrad feta” från Zeta 150g
Hackad fryst spenat ca 100g
Chilipulver efter smak
Torkad timjan
Torkad basilika
Salt
Svarteppar
Blanda allt så torrt som möjligt till en smet. Skär rektanglar av degen, lägg på en matsked fyllning och rulla till breda cigarrer. Grilla på medelvärme i ca 25 min tills de får bra färg.

Helnajs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar