tisdag 25 januari 2011

Grym durumvetespasta med en sås på kidneybönor och torkade örter.


Det här är ännu ett av mina favoritrecept när det ska lagas snabb lunch. Kryddigt och härligt.

Pastan som jag använde var någonting nytt jag hittade i hyllan och som verkar mycket lovande. Zeta har en ny pasta-linje som fått deras fancy-italianstämpel "Casa di Luca" och som kommer i ett vackert Celeste-blå paket. Den kommer i nio olika former och är allesammans gjorda på 100 % "Kronos" durumvete, det enda undantaget är pappardellen som innehåller ägg från frigående höns. Dessutom ska degen vara extra fast och lätt att koka al dente vilket ger ett lågt GI värde och pastan är gjord endast på bronsvalsar vilket gör att såsen fastnar extra bra, allt i sann italiensk anda. Fantastiskt!

Nu, jag kan inte direkt uttala mig om hela den där GI grejen, men nu efter att ha testat spagetti no. 5 från serien så går jag i alla fall i god för såshållar-, al dentekokar- och godhetsfaktorerna. Ny favoritpasta, utan tvekan!

Läs mer om den här i ett pressmeddelande från Zeta som riktigt får munnen att vattnas på en.


Pastasåsen är som jag sa både snabb och god, även om de här bilderna inte gör den rätta. Fega inte med kryddningen!

Pastasås på kidneybönor, vitlök och torkade örter. 1-2 portioner.
1 burk kidneybönor
2 dl matlagningsgrädde
1-2 klyftor vitlök
1/2 röd chilli
Torkad timjan
Torkad rosmarin
Salt, peppar och olivolja.
150 gram pasta.

Börja med att sätta på pastan och koka den al dente. (Duh...) Hacka därefter vitlöken och chillin och stek den i olivolja några minuter i stekpannan. Häll i kryddorna i oljan och låt dra med i någon minut till. Skölj bönorna i ett durkslag och vänd sedan ner dem i stekpannan och låt steka med i ytterligare någon minut. Häll i grädden och krossa därefter ca hälften av kidneybönorna så att de blandas med grädden och ger den en fin mjuk rosaaktig färg. Rör om och låt koka på låg värme i ca fem minuter till. Smaka av med salt och peppar och späd ut med lite vatten från pastan om såsen blir för tjock, det är en smaksak men jag brukar tycka att det behövs. Blanda med pastan och servera i en djup skål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar