måndag 3 januari 2011

Skridskor samt middag med brorsan och hans flicka. Pappardelle med svamp och havrepannacotta.

Dagen började kallt som fan, men ändå mycket härligt i Vasaparken tillsammans med Bröderna Bravo och Kirrpan. Loli gjorde skridskopremiär med stil och det åts korv med bröd. Mycket bra, hade varit ännu bättre om det också hade sålts sojakorv, men jag antar att perfektion är lite väl mycket att be om av en korvgubbe.

När kvällen drog på fick vi finbesök av min hårt arbetande bror och hans flickvän. Vi slog på stort och käkade fyrarätters. Tapenadecrostinis med körsbärstomater till förrätt, Pappardelle med svamp till huvudrätt, pannacotta med havregrädde, blåbär och björnbär samt en massa goda ostar för att runda av det hela och säkra paltkoman.

Tapenaden var inget krångel, bara resterna från nyår, men sånt måste också få vara okej. Finns ju ändå räkningar att betala, eller nåt...

Pappardellen däremot är lite av ett ongoing projekt jag har på gång. Den perfekta svamppastan. Ah... mums!

Problemet är att jag inte riktigt är där än. De godaste jag käkat har varit på La Casa vid Västerbron/Hornstull och på Restaurang Kungsholmen och jag försöker lista ut vad de har i sina grytor, men det är klurigt. Den här gången körde jag ungefär det här receptet:

1 gullök
2 vitlöksklyftor
1 stjälk selleri3 små portobellos
ca 1,5 dl ostronskivling
Torkad timjan (ganska mycket)
Torkad dragon (ganska lite)
Lite kinesisk soya
2,5 dl havregrädde
ca 0,5 dl torr Vermouth som fick ånga bort i pannan
Juicen från ca 1/3 citron
Lite persilja på toppen.

Stek först löken, vitlöken och sellerin på låg värme i olivolja tills den blir mjuk. Släng i svampen och låt den mjukna och få färg, krydda med timjan och dragon. Slå på vermouthen och låt den koka bort nästan helt, ha därefter i grädden och låt koka i ca 10 minuter på medelvärme. Späd med vatten om det blir för torrt. Smaka av med citron, soja (också för färg), salt och peppar. Blanda ihop med den nykokta pappardellen och strö persilja över. Parmesan är mycket gott till, men nu är ju brorsan vegan så det struntade jag i för kvällen.

Jag tycker fortfarande att den smakar för lite svamp och lite för svagt, även om vermouthen och sellerin absolut gör skillnad i det här receptet. Jag tror eg. inte att kryddorna är rätt heller. Nästa gång ska jag nog skippa kryddorna helt och istället satsa på torkad karl-johansvamp. Dyrt, men fan vad gott det är. Det ska också tilläggas att jag verkligen tror att det finns en viss sorts pasta som är perfekt för varje enskild pastasås. Det ska ätas pappardelle till denna!

Väldigt okaraktäristiskt för mig så avslutades middagen med hela två efterrätter. Min favorit: ostbricka samt havrepannacotta.

Pannacottan är fantastiskt enkel och god. Så här gjorde jag:

1 dl gelesocker5 dl havregrädde
1/2 msk vaniljsocker
ca 2 dl bär
0,5 dl socker

Koka gelesockret och havregrädden i en kastrull i ca 30 sekunder. Precis när det kokar upp häll i vaniljsockret och vispa så det blandas och så att grädden inte bränns. Ta grädden av värmen och häll upp i dessertskålar, det här receptet räcker till 4-5 portioner. Ställ in dem i kylskåpet i ca 3-4h, eller som jag gjorde balkongen i minusgrader i 2h.

Under tiden blanda ihop bären och sockret och mosa till en rinnig och god sylt. När du ska servera häller du bären över pannacottan, sticker ner en sked och serverar med ett leende!

Det gör verkligen ingen skillnad alls om man använder havregrädde eller vanlig grädde, jag har testat bägge och smaken döljs helt bakom vaniljen. Det går också att krydda både pannacottan och toppingen annorlunda om man känner för det och kanske vill ha någon lite svårare eller mindre söt efterrätt.

Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar