söndag 9 januari 2011

Ikea och pasta Pesto alla Genovese med halloumi.


Igår drog jag och Sarah till Ikea. Det blev något av en upplevelse som slutade med en extra tur till Barkarby, kroppsarbete i hällregn och en hel del svordomar men tillslut lyckades vi komma hem med en ny bokhylla och lite roliga grejer till köket.

Jag lyckades installera de nya spotlightsen och på köpet provocera fram en arg lapp i trapphuset med mitt spikande, men snyggt blev det. Så fort min nya skärbräda är färdiginoljad kommer jag att ha ett riktigt killerkök. Bildligt talat så klart.

Efter en sådan tärande utflykt så orkar man dessvärre inte med så mycket matlagning, men det var ju trots allt lördag så jag rörde ihop vad jag anser kanske vara den perfekta lyxsnabbmaten. Pasta Pesto alla Genovese. Bilderna blev lite suddiga, men gott blev det.

1 paket färsk fettucini
250 g halloumi

Till peston:
50 g pinjenötter
1 vitlöksklyfta
2 krukor färsk basilika
ca 0,75 dl olivolja
Salt och peppar efter smak
1,5 dl riven parmesanost (självklart parmigiano reggiano på bit, ingen mesig grada pandano eller färdigmalet skräp)
Brödet är bara för att det är gott att doppa i olivoljan.


Det här är inget avancerat recept, men det är kul och mycket godare att göra det själv än att köpa peston färdig. Då kan du samtidigt anpassa mängden basilika, vitlök, olja och salt efter vad som passar dig bäst. Jag använder ganska lite basilika i det här receptet, skulle nog rekommendera en kruka till.

Börja med att krossa vitlöken tillsammans pinjenötterna och lite salt i en mortel. Hacka basilikan grovt och mortla därefter ner den tillsammans med nötterna och vitlöken till en fin massa. Späd samtidigt med olja till önskad konsistens. Det är lättare att krossa basilikan om du börjar med ganska lite olja och jobbar in mer när de har blivit till en fin gröt. Häll den rivna parmesanen, smaka av med salt och peppar och rör om tills allt är finfördelat. Blanda med pastan och kuber av stekt halloumi på tallrikarna eller i en serveringsskål. Det passar också bra med körsbärstomater till. Hela grejen tar mellan 5 och 10 minuter att fixa och servera. Najs!


Jag tipsar dock att ni äter peston med fusilli (pastaskruvar) eller med spagetti, så har jag alltid fått det serverat på restaurang och det ser både snyggare ut och fastnar bra på pastan, speciellt med fusillin. Jag föredrar också att blanda ihop allt innan, det blev bara inte så den här gången.

Det kostar en del om man ska använda de rätta och godaste ingredienserna, men annars vore det ju inte lyx värdigt en lördag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar